söndag 30 augusti 2015

Andas du som en guldfisk med öppen mun?


Nu tänker du kanske...
...men en guldfisk är en fisk och en fisk andas med gälar...
MEN har du sett hur en guldfisk i en glasskål ser ut, framifrån? 


Det vanligaste uttrycket med guldfiskar är att någon "har minne som en guldfisk". Kan det vara så att när vi går omkring och ser ut som vackra och färgglada guldfiskar, med öppen mun faktiskt också skapar oss ett minne som en guldfisk? Tack vare den öppna munnen!

Kan det vara så enkelt att när vi stänger munnen...

  • får vi ett bättre minne?
  • tänker vi klarare?
  • fokuserar vi bättre?
Kan det vara möjligt?
Kan det vara så att hjärnans förmåga att bearbeta information försämras vid överandning och när vi andas genom munnen överandas vi. När vi överandas har vi en försämrad andning. Hjärnan är storkonsument av syre och en försämrad andning påverkar därför hjärnan negativt. Vi får ett försämrat korttidsminne och svårare att koncentrera oss.

Det är möjligt

Hjärnan tar ca 20 % av syret i kroppen och är en av våra tre mest energikrävande organ tillsammans med hjärtat och våra muskler. Därför påverkas dessa organ mest av alla av en försämrad andning. Till exempel "att andas som en guldfisk" leder till syrebrist och brist på syre gör att hjärnan arbetar långsammare.

Du kan lätt kontrollera hur du andas i din vardag 

Andas du som en guldfisk med öppen mun har du troligtvis en överandning, vilket innebär att du andas mer än vad kroppen behöver. Välj istället att andas genom näsan. Då förbereder du luften inför det arbete som den ska utföra i din kropp och din hjärna kommer att arbeta med dig istället för mot dig. 

Det innebär att

  • du värmer upp inandningsluften i stället för att du drar ner kall, rå och torr luft genom munnen. 
  • din näsas flimmerhår fångar upp partiklar, bakterier och virus vilket inte din mun och hals gör.
  • din uppvärmda luften når djupare ned i dina lungor, eftersom näsandningen gör luften strömlinjeformad, medan munandningen är turbulent och ineffektiv. 
  • du tillåter din kropp att ta hjälp av NO (kvävemonoxid). Detta ämne producerar din kropp i bihålorna. NO gör att den glatta muskulaturen i dina luftrör vidgas och att dina blodkärl vidgas nere i lungorna så att din kropp kan jobba med syret på det mest effektivaste sättet. 
  • NO hjälper till att oskadliggöra de virus och döda de bakterier som trots allt smugit sig ner i lungorna. Kanske via ett och annat obevakat andetag med munnen! eller som flimmerhåren missat.

Vilket gynnar dina mest energikrävande organ - hjärna, hjärta och muskler. 


Övning: Observera din andning i vardagen! 

  • Stanna upp och notera din andning. Detta kan du göra många gånger per dag och i olika situationer. Ett tips i början är att ställa klockan på mobilen exempelvis några gånger varje dag. När klockan ringer ger det en påminnelse om att kolla din andning. 
  • Kolla hur du andas. Andas du med näsan eller munnen?
En stängd mun med tungan placerad uppe i gommen säkerställer att din andning sker in och ut genom näsan. 

Vill du lära dig mer, få mer information om hur du kan förbättra din andning? Du är varmt välkommen att kontakta mig, Catarina Bäckstrand, på tfn 070-603 88 33, maila mig catarina@entiretyab.com eller kontakta mig via min sida www.entiretyab.se

Varmt välkommen på Studieförbundet Vuxenskolans kurs i Medveten Andning i Åseda med start onsdagen den 14 oktober kl 18:30. Boka via www.sv.se

Lycka till! 

Catarina

måndag 24 augusti 2015

Behåll lugnet och fatta bra beslut även när du är stressad, känner dig orolig eller osäker!

Ett enkelt sätt att behålla lugnet är att göra något som du alltid gör, nämligen andas. När du fokuserar på din andning tränar du din hjärna i att tystna ner tankar som stör.

När du känner dig överväldigad, ta några minuter och fokusera på din andning. Gå undan, stäng dörren, lägga undan allt annat för en stund och sitt eller ligg ner och andas. Du ska enbart fokusera på din andning, vilket kommer att hindra dina tankar från att sticka iväg och gör att du kommer att fatta bättre beslut.


Tänk på hur det känns att andas in och ut. Hur luften känns när den går in genom näsan och ut genom näsan. Gör utandningen lite längre än inandningen, vilket är lugnande.

Det låter enkelt, men i början är det svårt att vara fokuserad längre än en eller två minuter. När tankar kommer in och stör, vilket garanterat händer i början, behöver du bara ta ditt fokus tillbaka till din andning.

Upplever du det svårt att stanna fokuserad på din andning, ​​prova att räkna varje andetag in och ut tills du kommer till tjugo, och sedan börja du om på ett. Det gör inget om du förlorar räkningen för du kan alltid bara börja om igen.


Denna övning kan verka för enkel för att vara sann, men när du testat kommer du förmodligen att bli förvånad över hur lugn du känner dig efteråt och hur mycket lättare det är att släppa störande tankar och ta bättre beslut.

Lycka till!
Catarina

PS. Vill du lära dig mer, få mer information eller hjälp med hur du kan förbättra din andning - då är du varmt välkommen att kontakta mig, Catarina Bäckstrand, på tfn 070-603 88 33, maila mig catarina@entiretyab.com eller kontakta mig via min sida www.entiretyab.se

tisdag 11 augusti 2015

Hur du andas påverkar din hjärna, ditt hjärta och dina muskler

Är din hjärna full av tankar? Är klockan din bäste vän? Fyller du dagarna till bredden med aktiviteter? Får du håll eller mjölksyra vid träning? Har du kalla händer och fötter? Har du ofta infektioner? 

Hjärnan, hjärtat och musklerna 
är de mest energikrävande organen i kroppen och påverkas därför mest och hårdast av hur du andas. Därför är det inte bara viktigt ATT du andas - utan även HUR du andas! 

Men tänker du kanske... 
...andningen sköter sig ju automatiskt! Varför ska jag bry mig om hur jag andas?
JA, andningen styrs automatiskt MEN andningen speglar även vad som pågår i kroppen! 
Genom att ta kontroll över andningen kan du hjälpa din kropp så att den får den energi som den behöver för att fungera optimalt och hålla sig frisk.

Tänk på bränsletillförseln på en bil. Får bilen för lite bränsle hackar motorn och stannar. Får den för mycket bränsle blir den sur och stannar! Din andning syftar till att upprätthålla balansen mellan behovet av syre och kroppens produktion av koldioxid. Brist på koldioxid ger syrebrist så precis som bilen behöver rätt mängd bensin till motorn behöver kroppen balans mellan syre och koldioxid för att fungera optimalt.

Hjärnan behöver 20 % av syret i kroppen.
Är det fel syrebalans i kroppen påverkas vårt hjärta och vi får en sämre cirkulation. 
Får i sin tur inte musklerna rätt mängd syre har de en sämre uthållighet med t ex ökad mjölksyra som resultat. Så... Genom att förbättra din andning ger du helt enkelt hjärnan möjlighet att fungera optimalt, du hjälper din kropp till en bättre cirkulation, och musklerna får ökad uthållighet. 

De två vanligaste sätten att andas på är 1. överandning, vilket innebär att andas mer än vad kroppen behöver och 2. oregelbunden andning, vilket innebär snörvlande, hostar, suckar, håller andan, stora andetag innan prat, harklar med mera.

Det finns 5 principer för en bra andning - var av NÄSANDNING är en. 
När du andas genom näsan förbereder du luften så att kroppen kan ta till sig luften på bästa sätt. Det gör din kropp bäst när näsandningen värmer upp inandningsluften i stället för att du drar ner kall, rå och torr luft genom munnen. Din näsas flimmerhår fångar dessutom upp partiklar, bakterier och virus vilket inte din mun och hals gör. Luften når djupare ned i lungorna tack vare att näsandningen gör luften strömlinjeformad, medan munadningen är turbulent och ineffektiv. Inte nog med det, dina bihålor producerar ämnet NO (kvävemonoxid) som gör att den glatta muskulaturen i dina luftrör vidgas och att dina blodkärl vidgas nere i lungorna. Dessutom hjälper NO till att oskadliggöra de virus och döda de bakterier som trots allt smugit sig ner i lungorna. Kanske via ett och annat obevakat andetag med munnen! eller som flimmerhåren missat. 

Övning för en förbättrad andning!
Räkna steg 3/6 - med munnen stängd


  • Öva på en längre utandningen än inandning när du går, joggar eller cyklar. 
  • Räkna antal steg/cykeltramp på inandning och på utandning. 
  • Sträva efter att räkna fler steg/cykeltramp på utandningen. 
  • Antalet steg/tramp kan variera beroende på vad du gör och dagsformen.
  • Det viktigaste är att du räknar längre på utandningen än på inandningen.
  • Hitta en rytm som passar dig, till exempel 3 på inandning och 6 på utandning.

Våra celler behöver syre, vatten och näring.
Lycka till!

PS. Vill du lära dig mer, få mer information eller hjälp med hur du kan förbättra din andning -  då är du varmt välkommen att kontakta mig, Catarina Bäckstrand, på tfn 070-603 88 33, maila mig catarina@entiretyab.com eller kontakta mig via min sida www.entiretyab.se

onsdag 22 juli 2015

Jag är redo! Är du?

Tänker du ofta, som jag en gång gjorde?
- Åhh vad skönt snart är arbetsdagen slut så att jag kan vila i kväll...
- Mmmmm.... snart fredag så att jag kan sova ut i helgen...
- Så gott nu är det snart semester så att jag kan vila upp mig på riktigt och komma tillbaka med ny kraft och energi?
Då är det ett tecken på att du lever över dina tillgångar och inte får den återhämtning som du behöver. Det finns en ENKEL LÖSNING!
- Lär dig att Andas mer optimalt! När du andas optimalt får du återhämtning i varje andetag. Utmaningen består i att andas fler och fler av dygnets 20-25000 andetag på ett lugnt, djupt, rytmiskt och avslappnande sätt. Då sänker du din fysiska, mentala och känslomässiga stress.

Det finns otroligt enkla knep och övningar som du kan göra för att andas mer optimalt?

Här får du 2 övningar!

Övning 1. Tre förlängda andetag för att komma ner i varv! Denna övning är bra att använda vid tillfällen när du är på väg att tappa kontrollen. Om det är möjligt gå undan en liten stund, då ökar det chanserna att du inte säger eller gör saker som du senare kommer att ångra.
  • Ta tre eller fler djupa andetag
    (inte stora utan djupt ner i mellangärdet/magen).
  • Andas in och ut genom näsan.
  • Du får ner luften i mellangärdet/magen genom att fokusera på utandningen och andas ut långsamt.
  • Det är VIKTIGT att utandningen är längre än inandningen.
Övning 2. Bli medveten om hur du andas i vardagen
För att vilja förändra någonting så måste vi först bli medvetna om det som eventuellt behöver förändras. Genom att lägga märke till hur du andas i olika situationer i din vardag kan du förbättra din andning.
- Harklar du dig ofta? (En harkling är ett andetag)
- Håller du andan när du koncentrerar dig?
- Pratar du snabbt och/eller forcerat?
- Har du munnen öppen när du tränar?
- Snarkar du när du sover? (En snarkning är ett andetag)

Detta är enbart några exempel som visar på att din andning har förbättringspotential.

Så här kommer övning 2: Observera din andning
  • Stanna upp och notera din andning. Detta kan du göra många gånger under dagen och i olika situationer. 
  • Ställ gärna alarmet på mobilen några gånger varje dag under en veckas tid. När klockan ringer blir du helt enkelt påmind om att kolla hur du andas.
  • Notera om du andas med stängd mun eller öppen mun, med bröstkorgen eller magen, om andningen är tyst eller ljudlig, om den är rytmisk och avslappnad eller orytmisk och spänd.
Lycka till!
PS. Upplever du att du vill lära dig mer, få mer information eller hjälp med hur du kan förbättra din andning -  då är du varmt välkommen att kontakta mig, Catarina Bäckstrand, på tfn 070-603 88 33, maila mig catarina@entiretyab.com eller kontakta mig via min sida www.entiretyab.se

tisdag 9 juni 2015

Hur firar jag att min nya webbsida är publicerad?

Jo, jag äter Mascarponeglass och erbjuder dig 25 % rabatt på mina behandlingar under juni och juli. Välkommen att boka genom att ringa mig på 070-603 88 33 eller kontakta mig via webbsidan www.entiretyab.se så ringer jag dig.

Tala om att du läst min blogg så får du rabatten!

Glada hälsningar,
Catarina






torsdag 4 juni 2015

Vi vet att det är sant!

Vi ska alla dö - du och jag också! Vi vet bara inte när, hur eller på vilket sätt. Det är svårt att greppa - men vi vet att det är sant. Men vem vill se sina barn mista sin far i cancer långt innan det egentligen borde vara dags att lämna jordelivet! Tankar om orättvisor, frågor om varför och känslorna far som vågor på ett öppet hav. Fyllt av smärta!

Jag ser mina fantastiska barn Erica och Sandra - som numera är vuxna fantastiska kvinnor - gråta stilla av sorg och i förtvivlan över sin pappas långsamma resa tillbaka dit där vi alla kommer ifrån. Till ljus och kärlek. Tillbaka till det eviga energiväsen vi alla är. Till platsen där han åter får förenas med vårt ursprung.

Hur långt är ett liv? Går ett liv att mäta i tid? Ja, säger du, och visst gör det det, säger jag. Vi räknar sekunder, minuter, timmar, år... Men skulle det kunna vara så att ett liv redan är utmätt och klart när vi föds och ALDRIG var tänkt att mätas i just tid. Tänk om det i stället handlar om hur vi utvecklas och tar hand om oss, vad vi gör med våra liv och vilka val vi gör. När det är dags så är det dags och förmodligen också rätt tid att gå vidare, för annars skulle det väl inte ske? 

Ulf fick sin första signal på att något var tokigt sportlovsveckan 2005. Det är nu lite över 10 år sedan. Jag har följt hans kämparglöd, sett hans enorma styrka och även hans mörker på nära håll, som hans käraste under 25 år. Jag har följt honom på avstånd som vän och som mor till våra flickor, efter det att vi 2009 valde att gå åt skilda håll. Cancern var ett starkt uppvaknande för oss båda och förde oss på olika vägar i livet. 

Ulf klagade aldrig över sin smärta - trots att vi som levt tillsammans med honom sett honom lida. Han ville att livet skulle levas, utan att tala allt för mycket om hans elaka sjukdom. Cancern visade oss alla på vad tålamod innebär. Ulf visade oss alla hur man kan bära sin sjukdom utan att lägga den på någon annan. Under 10 års tid hade Ulf cancer - men cancern hade inte honom. Hans beslutsamhet och mentala styrka har varit enorm och beundransvärd. 


Ulf valde att berika sitt liv med idrott och träning, som var hans stora passion. En svensk klassiker gjorde han många gånger. Han valde att skola om sig till massör i vuxen ålder och har under sina verksamma år hjälpt många människor med sina behandlingar. Under mer än ett decennium var han med i Norrhults räddningstjänst, bland annat som rökdykare. 

Jag är så tacksam över att just han blev mina tösers pappa. På sin dödsbädd inspirerade han oss med sitt tålamod och inre lugn, och visade oss vad tacksamhet är. Han fick oss att förstå vidden av de små tingen i vardagen, som när syster och faster Carina kammar Ericas hår, när flickorna fanns där varje natt vid hans sida, som när han vaknar möter honom med ett leende och säger: Hej pappa! eller som när skratt gör så att magen knyter sig. En tacksamhet som vi så många gånger springer ifrån i vardagen.

En man, vars hustru tog livet av sig för många år sedan, sa för ett tag sedan till mig: 
Först är sorgen som ett öppet och djupt sår. Med tiden läker det och kvar blir ett ärr. Ärret finns där sedan för att påminna oss om alla härliga och roliga stunder. Ärret kommer även att påminna oss om vad vi en gång så smärtsamt gått igenom, men om vi tillåtit oss att vara i sorg och gjort vårt sorgearbete minns vi utan smärta. Han sa också: Det är inte tiden som läker, det är vad vi gör under tiden.

Alla känslor och dess motsatser finns...
Sorg och glädje
Gråt och skratt
Mörker och ljus
De går hand i hand

Jag älskar därför finns jag!
Jag gråter därför är jag!
Jag skrattar därför läker jag!

Med kärlek,
Catarina