onsdag 22 juli 2015

Jag är redo! Är du?

Tänker du ofta, som jag en gång gjorde?
- Åhh vad skönt snart är arbetsdagen slut så att jag kan vila i kväll...
- Mmmmm.... snart fredag så att jag kan sova ut i helgen...
- Så gott nu är det snart semester så att jag kan vila upp mig på riktigt och komma tillbaka med ny kraft och energi?
Då är det ett tecken på att du lever över dina tillgångar och inte får den återhämtning som du behöver. Det finns en ENKEL LÖSNING!
- Lär dig att Andas mer optimalt! När du andas optimalt får du återhämtning i varje andetag. Utmaningen består i att andas fler och fler av dygnets 20-25000 andetag på ett lugnt, djupt, rytmiskt och avslappnande sätt. Då sänker du din fysiska, mentala och känslomässiga stress.

Det finns otroligt enkla knep och övningar som du kan göra för att andas mer optimalt?

Här får du 2 övningar!

Övning 1. Tre förlängda andetag för att komma ner i varv! Denna övning är bra att använda vid tillfällen när du är på väg att tappa kontrollen. Om det är möjligt gå undan en liten stund, då ökar det chanserna att du inte säger eller gör saker som du senare kommer att ångra.
  • Ta tre eller fler djupa andetag
    (inte stora utan djupt ner i mellangärdet/magen).
  • Andas in och ut genom näsan.
  • Du får ner luften i mellangärdet/magen genom att fokusera på utandningen och andas ut långsamt.
  • Det är VIKTIGT att utandningen är längre än inandningen.
Övning 2. Bli medveten om hur du andas i vardagen
För att vilja förändra någonting så måste vi först bli medvetna om det som eventuellt behöver förändras. Genom att lägga märke till hur du andas i olika situationer i din vardag kan du förbättra din andning.
- Harklar du dig ofta? (En harkling är ett andetag)
- Håller du andan när du koncentrerar dig?
- Pratar du snabbt och/eller forcerat?
- Har du munnen öppen när du tränar?
- Snarkar du när du sover? (En snarkning är ett andetag)

Detta är enbart några exempel som visar på att din andning har förbättringspotential.

Så här kommer övning 2: Observera din andning
  • Stanna upp och notera din andning. Detta kan du göra många gånger under dagen och i olika situationer. 
  • Ställ gärna alarmet på mobilen några gånger varje dag under en veckas tid. När klockan ringer blir du helt enkelt påmind om att kolla hur du andas.
  • Notera om du andas med stängd mun eller öppen mun, med bröstkorgen eller magen, om andningen är tyst eller ljudlig, om den är rytmisk och avslappnad eller orytmisk och spänd.
Lycka till!
PS. Upplever du att du vill lära dig mer, få mer information eller hjälp med hur du kan förbättra din andning -  då är du varmt välkommen att kontakta mig, Catarina Bäckstrand, på tfn 070-603 88 33, maila mig catarina@entiretyab.com eller kontakta mig via min sida www.entiretyab.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar